Twórcy gier boją się zwiększać poziom trudności rozgrywki przez co gry stają się z roku na rok coraz bardziej przystępne. Jednak Dark Souls poszła pod prąd popularnemu trendowi i odniosła ogromny sukces. Celowo nieprzyjazna seria, w której jeden błąd może kosztować gracza dziesiątki minut postępu, stała się tak popularna, że doczekała się dziesiątek naśladowców. Przygotowaliśmy ranking gier podobnych do Dark Souls: co ciekawe, takie gry wychodzą nawet spod ręki jej twórców.
Treść
1. Elden Ring
- Rok wydania: 2022
- Deweloper: FromSoftware
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
Naśladowcami Dark Souls bywają czasem nawet jej twórcy: mimo ogromnej popularności, Elden Ring jest szeroko krytykowane za zbyt duże podobieństwo do serii, choć stworzyli je ci sami ludzie. Od czasu do czasu FromSoftware nie waha się wykorzystać przeciwników, których pokazywała już w grach z innej — nominalnie — franczyzy. Nominalnie, bo Elden Ring to w gruncie rzeczy Dark Souls z dużym otwartym światem: system walki pozostał niemal bez zmian, a rozwój postaci wygląda podobnie.
Jednak zupełnie inaczej zorganizowano interakcję ze światem: wcześniej gracz poruszał się po siatce korytarzy, teraz przed nim rozciągają się ogromne otwarte przestrzenie, gdzie nie trzeba od razu zmierzać do kolejnego bossa, można zwiedzać lochy lub odkrywać inne punkty zainteresowania. Projekt wyróżnia się również udziałem George’a Martina, autora „Pieśni lodu i ognia”: pisarz pomógł FromSoftware w stworzeniu detali lokalnego uniwersum. Co do fabuły — bezimienny bohater musi odzyskać potężny artefakt, Pierścień Eldena, aby przywrócić porządek w świecie Pomiędzyziemia.
2. Sekiro: Shadows Die Twice
- Rok wydania: 2019
- Deweloper: FromSoftware
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
Sekiro jest jednocześnie podobne do serii Souls i zupełnie inne. Z jednej strony, przed graczem rozgrywa się mroczna opowieść w nieprzyjaznym świecie. Miejscowy świat jest pełen silnych przeciwników, którzy mogą zabić bohatera kilkoma ciosami, a bossowie są ogromni agresywni i śmiertelnie niebezpieczni. Z drugiej strony, Sekiro stawia większy nacisk na skradanie się, a system walki został całkowicie zmieniony: zamiast opróżniać pasek zdrowia wroga, trzeba obniżyć jego wytrzymałość, aby zadać niszczący cios.
Sekiro można nazwać najbardziej wymagającą grą FromSoftware pod względem umiejętności gracza — trzeba tu dokładnie analizować animacje przeciwników, aby wykonywać idealne bloki, które nie zużywają wytrzymałości protagonisty i pozwalają na natychmiastowy kontratak. Jednym słowem, na drodze shinobi o imieniu Wilk pojawi się wiele przeszkód, a gracz będzie musiał się solidnie napracować, aby uratować porwanego boskiego dziedzica.
3. The Surge
- Rok wydania: 2017
- Deweloper: Deck13 Interactive
- Platformy: PC, PS4, Xbox One
To jeden z pierwszych otwartych naśladowców serii Souls. Twórcy The Surge postanowili zachować znane mechaniki rozgrywki, ale zmienić scenerię: akcja toczy się w przyszłości, a przeciwnikami nie są potwory czy demony, lecz zbuntowane roboty. Protagonista również nie jest bezbronny: korzysta z egzoszkieletu, który znacznie zwiększa jego siłę i pozwala mu władać bronią białą zbyt ciężką dla zwykłego człowieka.
Gra ma też inne ciekawe cechy: w walce gracz może atakować konkretne części ciała przeciwnika, używać efektownych dobijających ciosów i zdobywać niemal każdy element wyposażenia wroga. Trywialna fabuła o technologicznym końcu świata z udziałem złowrogich megakorporacji raczej nikogo nie zaskoczy, ale systemy rozgrywki zasługują na pochwałę — to na swój sposób wyjątkowa gra.
4. The Surge 2
- Rok wydania: 2019
- Deweloper: Deck13 Interactive
- Platformy: PC, PS4, Xbox One
Logiczna kontynuacja przenosi graczy do Jerycha — zaawansowanej metropolii przyszłości, otoczonej gigantycznym murem, który chroni miasto przed inwazją robotów. Niestety wszystko idzie nie tak: ludność zostaje ewakuowana z powodu zagrożenia katastrofą, a gracz musi odkryć prawdę o przepowiedni połączenia ludzi z maszynami. Pod względem rozgrywki twórcy naprawili wiele błędów, a system walki wzbogacili o konieczność przewidywania kierunku ataku. To utrudnia parowanie, ale udany blok wytrąca przeciwnika z równowagi i daje szansę na cios. Otoczenie też stało się bardziej zróżnicowane: zamiast tych samych kompleksów przemysłowych i linii montażowych mamy teraz szczegółowe miasto i jego okolice.
5. Nioh
- Rok wydania: 2017
- Deweloper: Team Ninja
- Platformy: PC, PS4
Po sukcesie serii Dark Souls nawet twórcy znanej slashera Ninja Gaiden postanowili pójść w jej ślady. Oryginalne Nioh to mityczna interpretacja biografii angielskiego marynarza Williama Adamsa, który odegrał istotną rolę w historii Japonii. W grze jednak przypomina raczej maszynę do zabijania demonów: Nioh wyróżnia się niezwykle dynamicznym systemem walki, który wymaga użycia trzech różnych pozycji. Wysoka służy do silnych ciosów, niska do uników i słabych ataków, a średnia to kompromis. Pozycje należy zmieniać w trakcie walki, by zadać mocny cios lub wykonać serię uników. Po udanej serii ataków gracz może użyć impulsu Ki, aby odzyskać część wytrzymałości i kontynuować ofensywę bez przerwy. Rozgrywka podzielona jest na krótkie liniowe poziomy — w przeciwieństwie do Dark Souls każdy segment ma wyraźny początek i koniec.
6. Nioh 2
- Rok wydania: 2020
- Deweloper: Team Ninja
- Platformy: PC, PS4, PS5
Kontynuacja Nioh przenosi graczy do epoki Sengoku: w Japonii trwa wielka wojna domowa, w której protagonista odegra kluczową rolę. Fabuła nie ma wiele wspólnego z historią — główny bohater to pół-człowiek pół-demon, który potrafi przybierać diabelską formę i używać specjalnych umiejętności. Trzy różne formy demoniczne zmuszają do zupełnie odmiennego stylu gry, a specjalnych ataków jest ponad sto — łatwo znaleźć taki, który pasuje do ulubionej kombinacji ciosów.
Feudalna Japonia cierpi z powodu inwazji mściwych duchów wywołanych przez wojnę — walka toczyć się będzie głównie z nadprzyrodzonymi istotami. Nie zabraknie też starć z ogromnymi bossami, których można pokonać tylko przez uważną obserwację ich ruchów i ataków.
7. Wo Long: Fallen Dynasty
- Rok wydania: 2023
- Deweloper: Team Ninja
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
Po zakończeniu dylogii Nioh studio Team Ninja postanowiło przenieść się do średniowiecznych Chin. Przed graczami mroczne fantasy inspirowane epoką Trzech Królestw, gdzie głównym zagrożeniem są potwory i demony. Największą różnicą względem innych gier soulsopodobnych jest system morale: w trakcie poziomu bohater zdobywa morale, co pozwala mu zmierzyć się z silniejszymi wrogami i ułatwia walki z bossami. Duże znaczenie mają też sztandary bojowe, które trzeba odnajdywać, by zwiększać kluczowe statystyki postaci.
Zamiast demonicznych mocy bohater korzysta z opieki jednego z pięciu boskich bestii — mogą one pojawiać się w walce lub zapewniać pasywne bonusy. Mechanika jest szybka, stylowa i pozwala na wiele kombinacji, choć momentami balans poziomu trudności może być rozjechany.
8. Code Vein
- Rok wydania: 2019
- Deweloper: Bandai Namco Studios
- Platformy: PC, PS4, Xbox One
Ta gra przypadnie do gustu fanom estetyki anime. Akcja toczy się w postapokaliptycznym świecie opanowanym przez demony i inne potworności. Ludzkość nauczyła się wskrzeszać zmarłych w specjalny sposób, ale to tylko pogorszyło sytuację — okolice opanowały szalone zombie żywiące się ludzką krwią. Główny bohater musi zbadać ruiny miasta Vein i znaleźć rozwiązanie problemu, odkrywając źródła zarazy.
Rozgrywka opiera się na znajomym systemie walki w stylu Souls, długich pojedynkach z bossami i innych testach wytrzymałości. Ogólnie Code Vein jest łatwiejsze i bardziej przystępne od swoich inspiracji, a znacznie większy nacisk kładzie na fabułę i postacie. W walce należy korzystać z pomocy towarzyszy, którzy nie tylko zadają obrażenia, ale i używają specjalnych zdolności. Style walki można zmieniać w locie, zamieniając postać z wojownika w snajpera i odwrotnie. System jest bardzo elastyczny i pozwala wyposażyć bohatera w różne zestawy umiejętności.
9. Lords of the Fallen (2014)
- Rok wydania: 2014
- Deweloper: Deck13 Interactive
- Platformy: PC, PS4, Xbox One
To prawdopodobnie pierwszy pełnoprawny naśladowca — spokojnie można go nazwać klonem Dark Souls. Twórcy przenieśli akcję do świata inspirowanego nordycką mitologią, a gracz wciela się w wojownika o imieniu Harkyn. Struktura gry będzie bardzo znajoma fanom Souls: walka z przeciwnikami i bossami, rozwój broni i pancerza oraz eksploracja półotwartego świata.
Choć uniwersum Lords of the Fallen inspirowane jest mitologią północy, autorzy stworzyli własną legendę: miejscowe bóstwo nazywa się Adyr, a bohaterowie, którzy kiedyś je pokonali, stali się półbogami i Sędziami. W trakcie przygody protagonista spotka ich potomków i zdecyduje, co zrobić z niespodziewanym powrotem Adyra.
10. Lords of the Fallen (2023)
- Rok wydania: 2023
- Deweloper: HEXWORKS
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
Kontynuacja oryginału została anulowana po latach prac, więc autorzy postanowili stworzyć pełny reboot. Prosta historia o zmartwychwstaniu bóstwa została zastąpiona niejasną fabułą, której sens można zrozumieć tylko przez dokładne studiowanie lore — zupełnie jak w pierwszej części Dark Souls. Przypomina o niej wszystko: architektura, klimat, projekt przeciwników itd.
Jednak twórcy dodali własną mechanikę: główny bohater może przełączać się między światami dzięki magicznej latarni. Można to robić w dowolnym momencie i miejscu, by zobaczyć alternatywną wersję rzeczywistości z własnym zestawem wrogów. Oczywiście podróże między światami żywych i umarłych będą konieczne, by pokonać przeszkody lub odkryć ukryte przejścia.
11. Mortal Shell
- Rok wydania: 2020
- Deweloper: Cold Symmetry
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
Gry w stylu Dark Souls mogą tworzyć nawet bardzo małe zespoły — nad tą pracowały zaledwie cztery osoby. Byli weterani z dużych studiów stworzyli własną wersję Dark Souls z wszystkimi charakterystycznymi cechami: mrocznym światem, niejasną historią, szczegółowo animowanymi przeciwnikami i brutalnymi starciami. Tak naprawdę trudno opowiadać o tej grze bez odniesień do pierwowzoru: twórcy albo go cytują, albo po prostu kopiują. Brak budżetu i ludzi widać w wielu systemach Mortal Shell.
Z drugiej strony, gra zdobyła wielu zwolenników: graczy imponuje fakt, że piętnastogodzinny, wymagający RPG akcji z klimatycznym światem i złożonym systemem walki powstał dzięki małemu zespołowi. Niektórym bardziej podoba się minimalizm i unikalna koncepcja „skorup” — postaci, które gracz może przejmować, zmieniając styl gry.
12. Thymesia
- Rok wydania: 2022
- Deweloper: OverBorder Studio
- Platformy: PC, PS5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
Kolejna gra od małego zespołu, tym razem bardziej inspirowana Bloodborne niż Dark Souls. Zamiast średniowiecznej architektury mamy tu styl wiktoriański, fabuła kręci się wokół tajemniczej zarazy, a mała dziewczynka w czerwonym kapturze, mieszkająca w rezydencji protagonisty, zna odpowiedzi na wszystkie pytania — choć niechętnie się nimi dzieli.
Bohater nie tylko walczy mieczami, ale i rzuca magicznymi piórami, przerywając ataki wrogów. System walki jest ogólnie łatwiejszy niż w grach FromSoftware: uniki, bloki i ciosy są prostsze dzięki szerokim oknom czasowym, a „zepsucie” rozwoju postaci jest prawie niemożliwe. Można też kraść specjalną zarazową broń od przeciwników i włączać ją do kombinacji ataków.
13. Salt and Sanctuary
- Rok wydania: 2016
- Deweloper: Ska Studios
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
Zaskakujące, ale formuła Souls doskonale sprawdza się także w dwuwymiarowych slasherach. Mimo widoku z boku, przeciwnicy w Salt and Sanctuary są równie groźni, świat tak samo ponury, a gracz musi kontrolować wytrzymałość, uważnie dobierać umiejętności i analizować ruchy wroga. Nie zabraknie też bossów, z którymi walka w dwóch wymiarach bywa nawet trudniejsza niż w 3D: unikać można tylko w dwóch kierunkach, a nie w dowolnym.
Uwagę zwraca też dbałość o detale — na przykład, założony ekwipunek wpływa na szybkość poruszania się bohatera, co rzadko spotykane jest w grach 2D. Są tu też inne znajome mechaniki: ogniska jako punkty kontrolne, utrata doświadczenia po śmierci i jego odzyskiwanie. Mimo dwuwymiarowej perspektywy to wyjątkowy przykład gry w stylu Dark Souls.
14. Blasphemous 2
- Rok wydania: 2020
- Deweloper: The Game Kitchen
- Platformy: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch
Ten dwuwymiarowy slasher bardziej przypomina klasyczną metroidvanię niż Dark Souls, ale jego styl graficzny mocno przywodzi na myśl gry FromSoftware. Można wręcz uznać Blasphemous za jedną z najpiękniejszych gier z grafiką pixel-artową — wystarczy spojrzeć na tła lub projekt przeciwników, by docenić pracę artystów z hiszpańskiego studia The Game Kitchen.
Gracz wciela się w milczącego rycerza Pokutnika, który musi pokonać armię śmiertelnie groźnych wrogów. Fabuła obraca się wokół brutalnego kultu religijnego, a niektóre mechaniki znane z Souls znalazły tu swoje miejsce: po odpoczynku przy ognisku wszyscy przeciwnicy wracają do życia, a śmierć oznacza utratę części ważnych statystyk, które można odzyskać w miejscu zgonu.
15. Dead Cells
- Rok wydania: 2017
- Deweloper: Motion Twin
- Platformy: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch
W przeciwieństwie do Salt and Sanctuary, twórcy Dead Cells nie mieli na celu stworzenia dwuwymiarowej wersji Dark Souls, ale zapożyczyli kilka kluczowych elementów i włączyli je do swojego roguelike’a z elementami metroidvanii. Najważniejsze to wymagający system walki i przeciwnicy o złożonych zachowaniach. Innymi słowy, gracz będzie często ginąć, ale musi uczyć się na błędach i stosować zdobytą wiedzę w walkach z ogromnymi bossami.
Poza tym to typowy „roguelike” z proceduralnie generowaną zawartością: gra losowo tworzy poziomy i rozmieszcza wrogów, podobnie jak nagrody i ekwipunek. Po śmierci gracz nie wraca do najbliższego ogniska, lecz zaczyna grę od początku, tracąc cały rozwój postaci i zebrane artefakty.
16. Remnant: From the Ashes
- Rok wydania: 2019
- Deweloper: Gunfire Games
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
Twórcy tej gry pierwsi wpadli na pomysł, że formuła Dark Souls sprawdzi się także w strzelance z perspektywy trzeciej osoby. Poza tym — można odhaczać punkty: ponury świat, trudni przeciwnicy i nieprzebaczający bossowie, odpowiednik ognisk (checkpointów), szczegółowy rozwój postaci i ekwipunku. Ten ostatni to głównie broń palna: gracze mogą oczyszczać postapokaliptyczną Ziemię z potworów za pomocą strzelb, karabinów, pistoletów snajperskich itd.
Ważną cechą są też elementy losowości: lokacje generują się z gotowych fragmentów, więc każde przejście gry jest inne. Miłym dodatkiem jest możliwość kooperacji we dwie lub trzy osoby — wtedy przeciwnicy stają się silniejsi w zależności od liczby graczy w drużynie.
17. Remnant 2
- Rok wydania: 2023
- Deweloper: Gunfire Games
- Platformy: PC, PS5, Xbox Series X/S
Druga część Remnant: From the Ashes okazała się niemal idealna: twórcy poprawili wcześniejsze błędy i wzmocnili najmocniejsze strony. Mechanizmy losowości dopracowano do perfekcji. Wszystkie lokacje są generowane od nowa przy każdym przejściu gry, a biomy są bardzo różnorodne: mogą to być dżungle, zamki w stylu dark fantasy, zrujnowane miasta, a nawet statki kosmiczne.
Zadanie gracza jest proste: dotrzeć do bossa i go pokonać, po drodze eliminując pomniejszych wrogów. Do dyspozycji są trzy typy broni: główna (karabiny, strzelby, automaty), pomocnicza (pistolety) i biała (miecze, topory, buławy itp.). Można je dowolnie łączyć, ale klasę postaci trzeba wybrać na początku — na starcie dostępne są cztery, a każda rozwija się w określoną specjalizację.
18. Hellpoint
- Rok wydania: 2020
- Deweloper: Cradle Games
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
Twórcy tej gry również postanowili pobawić się z konwencją i przenieśli akcję do świata science fiction. Gracz kontroluje Wcielenie — sztucznie stworzoną humanoidalną istotę — i eksploruje stację kosmiczną Irid Novo. Lokacje są pełne przerażających przeciwników, z którymi trzeba walczyć mieczem lub bronią energetyczną. Podobieństwa do Dark Souls są oczywiste: kontrola wytrzymałości, dobrze wyczute ataki i uniki, powrót do checkpointu po śmierci z możliwością odzyskania doświadczenia.
Duży nacisk położono na eksplorację poziomów — pełne są sekretów, a zachowanie wrogów i struktura lokacji zależy od cyklu orbitalnego czarnej dziury: o określonych porach pojawiają się silniejsze potwory i otwierają ukryte przejścia. Jest też możliwość inwazji do świata innego gracza — można mu pomóc lub przeszkodzić.
19. Lies of P
- Rok wydania: 2023
- Deweloper: Neowiz Games
- Platformy: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S
Świeży i bardzo chwalony soulslike z Korei Południowej: firmie Neowiz Games udało się już za pierwszym razem stworzyć godnego naśladowcę legendarnej serii. Projekt silnie nawiązuje do Bloodborne — przynajmniej pod względem estetyki. Historia to mroczna interpretacja bajki o Pinokiu: gracz steruje marionetką-robotem, która jako jedyna potrafi kłamać — co wpływa na decyzje fabularne i prowadzi do jednego z trzech możliwych zakończeń.
Na swojej drodze przez miasto Krat nasz bohater zostawi po sobie stosy zniszczonych automatów, a kulminacją będą starcia z potężnymi bossami. Rozgrywka jest klasyczna: punkty kontrolne, odpowiednie wyczucie momentu ataku, bloki i uniki. System walki oparty jest na trzech stylach (zręczność, siła, równowaga), które wpływają na statystyki bohatera i wybór broni. Gracz może też zmieniać części ciała Pinokia, odblokowując nowe umiejętności.
20. Steelrising
- Rok wydania: 2022
- Deweloper: Spiders
- Platformy: PC, PS5, Xbox Series X/S
W tym naśladowcy Souls gracz wciela się w automatona o imieniu Aegis, który ma za zadanie ochronić królową Marię Antoninę przed najazdem zmechanizowanych zabójców. Zamiast ogromnych mieczy, toporów czy maczug, Aegis walczy wachlarzami bojowymi, metalowymi pazurami, podwójnymi ostrzami i innymi egzotycznymi narzędziami. Każdy typ broni lepiej sprawdza się w określonych sytuacjach i przeciw różnym wrogom, znacząco wpływając na taktykę. Uniki, parowania i perfekcyjne bloki są obecne, a naciśnięciem przycisku można uzupełnić zużytą wytrzymałość.
Rozgrywka w Steelrising jest znacznie prostsza niż w wielu innych soulslike’ach, ale dopracowana w detalach: animacje są czytelne, a siła ciosów dobrze wyczuwalna. Dlatego gra dobrze nadaje się dla początkujących — choć warto wspomnieć o jej wadach, jak przeciętna fabuła, monotonne lokacje i częsty backtracking, czyli konieczność powrotu do wcześniej odwiedzonych miejsc.