EA pokaże nową odsłonę Battlefield latem 2025 roku i na razie nie planuje podnosić cen swoich gier.
W ramach raportu za czwarty kwartał i cały rok finansowy Electronic Arts ogłosiło kilka interesujących wiadomości. Na przykład EA planuje pełną prezentację kolejnej części Battlefield już tego lata, a sukces Split Fiction dwukrotnie przekroczył oczekiwania firmy.
Liczby roczne i kwartalne
Kwartał zakończony 31 marca „znacząco przekroczył oczekiwania”, poinformował dyrektor generalny EA Andrew Wilson. Dyrektor finansowy Stuart Canfield z dumą oświadczył, że firma odnotowała „silne zakończenie”.
Jednak wyniki za cały rok pokazują lekkie spadki. Mimo to są też pozytywne aspekty. Przykładowo, sprzedaż gier premium wzrosła o 1% w porównaniu z poprzednim rokiem — do 2,02 miliarda dolarów. To zasługa nowych premier, takich jak Split Fiction i Dragon Age: The Veilguard.
- Podsumowanie roku: przychód wyniósł 7,4 miliarda dolarów, co oznacza spadek o 1,3% rok do roku. Zysk netto także spadł — do 1,1 miliarda dolarów (spadek o 8%). Rezerwacje netto zmniejszyły się o 1% i wyniosły 7,3 miliarda dolarów.
- Przychody z gier-usług spadły o 2% do poziomu 5,34 miliarda dolarów, co stanowiło 73% wszystkich rezerwacji netto EA w roku finansowym.
- Podsumowanie czwartego kwartału: przychód wyniósł 1,8 miliarda dolarów — o 5,8% więcej niż w analogicznym kwartale 2024 roku. Zysk netto wzrósł o imponujące 39,5%, osiągając 254 miliony dolarów. Rezerwacje netto również wzrosły — do 1,8 miliarda dolarów (wzrost o 8%).
- Taki sukces EA przypisuje rozwojowi EA Sports FC i serii Madden NFL, solidnym wynikom The Sims 4 oraz udanemu debiutowi Split Fiction. Ta ostatnia stała się główną siłą napędową sprzedaży gier premium — w czwartym kwartale sprzedaż w tym segmencie wzrosła o 48% rok do roku, osiągając 384 miliony dolarów. Canfield zaznaczył, że wyniki Split Fiction przewyższyły oczekiwania firmy niemal dwukrotnie — nakład gry przekroczył 4 miliony kopii.
- Seria piłkarska EA również odnotowała rekordowy wzrost. Wartość rezerwacji netto przekroczyła 1 miliard dolarów — o 70% więcej niż w roku poprzednim.
- Przychody z gier-usług w kwartale wzrosły nieznacznie — o 1% do poziomu 1,42 miliarda dolarów. Dzięki należy się FC Ultimate Team, College Football Ultimate Team oraz serii The Sims. Warto dodać, że miniony kwartał był rekordowy dla Simsów pod względem rezerwacji netto — te wzrosły aż o 30%. Można to powiązać z obchodami 25-lecia serii oraz ponownym wydaniem The Sims i The Sims 2 wraz z nowymi dodatkami do części czwartej.
- W poprzednim kwartale wyniki finansowe były znacznie niższe od oczekiwanych (głównie przez słaby start EA Sports FC 25 i niepowodzenie Dragon Age: The Veilguard). W rezultacie EA zwolniło około 300 osób, aby „zapewnić przyszły rozwój”.
Spojrzenie w przyszłość
- W bieżącym roku finansowym Electronic Arts planuje wypuścić dwie gry ze swoich kultowych franczyz — Skate i Battlefield.
- Firma potwierdziła, że nowa odsłona Battlefield ukaże się w ciągu tego roku fiskalnego — czyli do 31 marca 2026 roku. Pełna prezentacja gry nastąpi latem 2025 roku. Według komentarza Andrew Wilsona, z powodu przesunięcia premiery Grand Theft Auto VI na 26 maja EA ma teraz większą pewność co do terminu premiery swojego shootera.
Nie wybiegając zbytnio w przyszłość, uważamy, że okno premiery stało się szersze niż wcześniej. Teraz jesteśmy dość pewni debiutu Battlefield w roku finansowym 2026. – Andrew Wilson
- Dyrektor generalny przyznał też, że firma nie zawsze rozumiała, czego chcą fani Battlefield. Prawdopodobnie dlatego nowa odsłona przechodzi tak szeroko zakrojone testy. Według Wilsona, w testach udział wzięło ponad 600 tysięcy graczy z Europy i Ameryki Północnej — łącznie spędzili w grze „tysiące godzin”. Ze względu na ogromne zainteresowanie EA już w maju planuje zaprosić więcej użytkowników z tych regionów, a także uruchomić program Battlefield Labs w wybranych krajach Azji.
- W związku z podwyżką cen gier do 80 dolarów przez Nintendo i Xbox, EA zapytano, czy również pójdzie tą drogą. Wilson odpowiedział, że firma przede wszystkim chce zapewnić graczom radość z interaktywnej rozrywki, ale musi też istnieć równowaga między ceną gry a satysfakcją, jaką daje. Dodał: „Na chwilę obecną nie planujemy żadnych zmian w naszej strategii cenowej”.
Patrząc w przyszłość, Electronic Arts prognozuje wzrost wyników: roczny przychód powinien wynieść 7,1–7,5 miliarda dolarów, a rezerwacje netto — 7,6–8 miliardów. W pierwszym kwartale obecnego roku fiskalnego rezerwacje mają sięgnąć 1,1–1,2 miliarda dolarów, a przychód netto — 1,2–1,5 miliarda.